Raport_okładkaPolska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym w Katowicach w oparciu o metodologię międzynarodowego projektu GEM opracowała siódmą edycję raportu Global Entrepreneurship Monitor.

Raport Global Entreprenurship Monitor prezentuje wyniki unikalnego projektu badawczego na temat przedsiębiorczych postaw i zachowań społeczeństw z różnych stron świata. Porównywanie wielu gospodarek na różnym poziomie rozwoju, odległych geograficznie czy kulturowo, pozwala zidentyfikować szczególne atuty niektórych krajów. Takie atuty ma też Polska. Nasze społeczeństwo od kilku lat umacnia się w przekonaniu, że własna firma stanowi dobrą ścieżkę kariery zawodowej. Twierdzi tak blisko 80% Polaków. Daje nam to piąte miejsce wśród 54 analizowanych państw. Z kolei prawie 70% z nas dostrzega szanse biznesowe w swoim otoczeniu. Pod tym względem zajmujemy nawet trzecie miejsce w rankingu.

W badaniu GEM dużą uwagę przywiązuje się do motywacji kierujących ludźmi zakładającymi własne firmy. Badania potwierdzają, że osoby, które podejmują się tego wyzwania z braku lepszych możliwości (motywacja negatywna), radzą sobie w biznesie gorzej od tych, którzy postanowili wykorzystać dostrzeżone szanse (motywacja pozytywna). W Polsce, nie dość, że wskaźnik motywacji pozytywnych wśród osób prowadzących firmy do 3,5 roku rośnie z roku na rok, jest znacznie wyższy niż średnia europejska (68% versus 50%), to jest on szczególnie wysoki w przypadku kobiet przedsiębiorczyń. W tej kategorii Polska zajmuje pierwsze miejsce z 91% właścicielek młodych firm, które założyły działalność motywowaną dostrzeżoną szansą. Pierwszą trójkę z Polską tworzy Malezja (90,2%) oraz USA (88%).

Już te wybrane dane pokazują, że polskie społeczeństwo zmienia swój stosunek do przedsiębiorczości na bardziej otwarty i afirmatywny. Pozytywny klimat wokół przedsiębiorczości niewątpliwie ma pozytywny wpływ na jego poziom. Obecnie, co 10-ty Polak deklaruje chęć założenia firmy w ciągu kolejnych trzech lat. Choć wynik ten nie odbiega od średniej europejskiej, to można sądzić, że bardzo dobra sytuacja na rynku pracy pozwala ludziom na nieprzymuszony wybór – czy pracować na etacie, czy podjąć działalność gospodarczą. Z tego powodu można mieć nadzieję, że 10% Polaków deklarujących plany biznesowe, rzeczywiście je zrealizuje.

Pobierz:
Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor – Polska 2017/18

Źródło: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 

powrót
Udostępnij post
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

NEWSLETTER

KALENDARZ WYDARZEŃ

PRZYDATNE LINKI

realizacja:
X

Strona korzysta z plikow cookies w celu realizacji uslug i zgodnie z Polityka plikow Cookies. Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu w Twojej przegladarce.